Esteettömyysvalinnat

Ilmalämpöpumpulla voi sähkölämmitteisessä pientalossa saada merkittävää säästöä

Oikein asennettuna ja säännöllisesti huollettuna ilmalämpöpumppu voi tuoda merkittävää säästöä talvikauden lämmityskuluihin sähkölämmitteisessä rivi-, pari- tai omakotitalossa. Kesähelteillä laite antaa kaivattua viilennystä. Ei siis ihme, että ilmalämpöpumppujen suosio on Suomessakin lisääntynyt nopeasti viime vuosien aikana.

Ennen ilmalämpöpumpun hankintaa pitää varmistaa taloyhtiön hallitukselta, onko yhtiössä tehty periaatepäätös ja ohjeistus ilmalämpöpumpun hankkimisesta ja asentamisesta.  Mikäli ei ole, tulisi asia käsitellä yhtiökokouksessa ja määritellä yhtiön käytännöt mm. ilmalämpöpumpun asennuspaikan suhteen.

Lämpöpumput sisältävät yleensä voimakkaita kasvihuonekaasuja. Jotta niitä ei pääse asennuksen tai huollon aikana ilmakehään laitteita saa asentaa ja huoltaa vain yritys, joka täyttää kylmäalan pätevyysvaatimukset. Ilmalämpöpumppua ei siis saa asentaa itse – asennuksen saa tehdä vain Tukesin rekisterissä oleva asentaja.

Ilmalämpöpumpun asennukseen liittyy yleensä myös luvanvaraisia sähkötöitä, esim. sähkörasian asennus ja johdottaminen sähkötaululle. Sähköurakoitsijan on tehtävä sähkötöilleen käyttöönottotarkastus ja annettava siitä pöytäkirja asiakkaalle. Tukes suosittelee, että kylmälaiteliike antaa ilmalämpöpumpun asennuksesta todistuksen, jossa on liikkeen vastuuhenkilön allekirjoitus.

Vastuukysymysten takia ilmalämpöpumppu kannattaa hankkia yritykseltä, joka hoitaa asennuksen ja tarjoaa laitteelle huolto- ja korjauspalveluja. Näin vastuu laitteen asennuksesta ja toiminnasta on asennusliikkeellä. Lämpöpumppujen käyttöikä on 10–25 vuotta, joten myös varaosien ja huollon saatavuus kannattaa varmistaa.

Kuusi vinkkiä ilmalämpöpumpun hankintaan ja käyttöön

1.       Pyydä aina kirjallinen tarjous, jossa on selvästi eritelty, mitä hintaan kuuluu. Sisältääkö hinta asennuksen, sähkötyöt, tarvikkeet ja matkakulut?

2.       Pyydä tarjous usealta yritykseltä ja edellytä, että he käyvät katsomassa asennuspaikat ennen tarjouksen hyväksymistä.  Näin asennuksen aikana ei tule yllätyksiä, jotka nostavat kustannuksia.

3.       Asennuksesta saa verotuksessa kotitalousvähennyksen. Tarkista, että yritys on ennakonperintärekisterissä ja että laskussa on eriteltynä työn osuus.

4.      Jos ilmalämpöpumpun hankkii ja asennuttaa samalla kertaa useampi huoneisto samassa yhtiössä, kannattaa pyytää alennusta.

5.      Asentajan pitää opastaa asiakasta ilmalämpöpumpun käytössä. Tutustu käyttöohjeeseen huolellisesti ja tee ne huoltotoimet, jotka käyttäjä saa itse tehdä, esim. suodatinten säännöllinen puhdistaminen.

6.      Muista poistaa säännöllisesti ulkoyksikköön kertyvät lehdet ja muut roskat ja tarkista, että kondenssivesiputki ei ole tukossa.

• Julkaistu: 29 touko 2023